Sabtu, 21 Mac 2009

Karya-karya for my beloved family~

Kami keluarga bahagia~


Ina rindu semua~


Cinta mama n abah forever~
*Ma...
*Abah...
*Camin (Syamim...adik 1st)
*Bety (Baiti....adik 2nd)
*Bee (Sabrina...adik 3rd)

Ina rindu, sayang, cinta kalian semua....
Hanya jarak yang memisahkan kita pada waktu ini....
Wait for me!
I'll be there for u my family....
Tanpa kalian siapalah Ina....
Thanks for everything.....

Salam Rindu~

~Ina~











Sensitivenya org Rusia~

Salam....

Ni Ina nk citer....
org Rusia ni sensitif kalau kita sakit...
takut berjangkitla...
Ina da bnyk kali kena tego....

citernya cam ni...
beberape minggu lepas....
Ina demam...
so terpaksela berkurung dlm bilik slame beberape hari....
fuh....
terseksa wooo...
panas....
mkn xlalu....
tidur lena je....

hari Rabu....
mase tu demam da mula ok....
Ina dgn semangat br dtg kelas....
padahal ms tu xsihat g....
xpela...
relakan....

cternya camni...
dlm kelas...
sorg cg ni (identity dirahsiakan)....
skali pndg Ina dia terkejut....
nak tau nape???

Cg: (dari jauh)... are u sick???
Ina: errrr(alamak!!!terernya Cg ni..dr jauh boley detect Ina sakit)
Cg: please go home n sleep...
Ina: I dont want....
Cg: go home n sleep!
INA: dont want...(br je dtg kelas...dahla hostel jauh...pasni lak lecture...xkn nk balik kot...)
Cg: ......

Cg keluar bilik....
Ina pun lega....
ingt dia halau terus2...
tp...
beberapa minit kemudian....

Cg: wear this....(Cg menghulurkan something)
Ina: tergamam....smbil tgk topeng yg mcm dlm operation room tu.... Ina pun buka..tup2...tali tercabut...
Cg: eta vsio...(thats all)...
kwn: ganasnye kau ni....
Ina: ops...smbil gelak2...

Cg membetulkan mask tu...n then suh Ina pakai... dia jg pakai....
alamak...malu la...sepanjang kelas dia kena pakai mask tu...
mcm dikuarantin...
tp xpe...
Ina faham...
kalau xpakai...
nt tersebar virus2 tu....

........................................................................................................................

Hari len lak....
cg (identity dirahsiakan)...
dia nmpk Ina sakit....
dia pun tegola....

Cg: whats wrong with u?
Dayah: Ana toxhe balit...(she's sick too)
Cg: Ina, iti....(Ina, pergi)

Ina: No...
Cg: iti...
Ina: no
Cg: iti....
Ina: no
Cg:........

lepas borak2 kejap...
Cg suh balik lagi....
haish....

Kwn: Dia bagi hg balik...balik jela....
Cg: Ina, iti....
Ina: eta pravda....sambil sengih2... spasiba....

pastu Ina pun balikla....
bagus gak...
xpayah tahan sakit dlm kelas....

...................................................................................................................

Dlm satu kelas lak ni....
Kami br je lepas mkn...
pastu ade lak kelas ni...
haish...
student life....

Cg ni demo care2 nk wat keje kitorg nt....
tiba2 Ina terbatuk...xtahan.... salah mkn td kot.....

Ina: (batuk)
Cg: U cough? smbil berudur dr tmpt dia berdiri...
Ina: no....( tipu jek...padahal br je batuk... pastu Cg smbg demo balik)
Kwn: kau batuk dpn dia tu apsal...batukla kat blkg...

lama gak Ina tahan batuk....
xnk bg dia bg pakai mask lagi...
da serik wooo.....


Tu jela kot....
dialog2 tu diubah....
mane ingt ape dialog sbnr...
konklusinya...
org Rusia ni amat risau bile tau kita sakit....
takut2 mereka berjangkit....


p/s: kpd teman2 yg sakit...baik xyah p kelas trus...last2 kena suruh balik gak...nt xyah menyusahkan diri sendiri.....

Awards for My Teachers~!....

Salam....

Ni pendapat Ina je... maybe korg berbeza....

Lecturer paling sporting....
*Lecturer Chemistry...

Lecturer paling strict....
*Dr. Radaeiv.... strict wooo...cube hang pa datang lewait lecture...sure kena hambat no...satu pencapaian.... Ina penah bt dia gelak dowh.... susah woo....pencapaian yg hebat....org strict boley gelak...

Lecturer paling tabah...
*Elena ( Lecturer Biology)...maintain je dia bagi lecture eventhough bdk2 ni lena...

Lecturer paling caring....
*Lecturer Anatomy....

Lecturer paling cute....
*Lecturer Physics.... mesti kowg terkejut nye...tgk cam bdk2 je muka...tup2...da bercucu cicit kot....

Lecturer paling cun....
*Lecturer bio... err yg ganti Elena bg lecture hr tu...

Lecturer paling ensem....
*Lecturer physics? er....pemilihan agak sukar kerana semua lecturer laki sudah tua...tapi setelah dibuat pertimbangan Monich kot...hahahhaa....

Cg paling baik...
*Anastasia...kamu bt Ina t'haru la...malu nk belajar ngan kamu....

Cg paling ceria...
*Anastasia....your smile is beautiful... i'm touched...

Cg paling unpredictable....
*Maria... mase dia mood baik....kami happy...mase dia moody...kami takut....

Cg paling peramah...
*Maria...of coursela... she's still a teenager...mesti bnyk borak ngan kitorg yg teenagers gak kan...

Cg paling tabah....
*Olga Chemistry.....mase sakit still dtg ajar kitorg ooo....

Errr... ni pendapat Ina je...
mesti korg nyer pendapat lain kan...

Ape pendapat korg?

Winter 2009~

Salam...


Winter 2009....

engkau muncul saat aku baru mengenal bumi Nizhny....
hadirmu memberi sejuta kenangan.....
kerana saljimulah aku jatuh....
membeku....
hadirmu mengukir satu tanda ingatan....
pengalaman winterku buat pertama kalinya....

kini kau menghilang....
menjadi nostalgia dalam hidupku....
saat2 manis aku bersamamu....
mengukir seribu makna....
aku pasti akan merinduimu....
kehilanganmu diganti oleh spring yang mendatang...

namun...
aku pasrah...
aku rela.....
kerana aku tahu....
kau pasti akan datang lagi...
hanya waktu yang menentukan....
kerana kau juga terikat oleh takdir....
satu ketentuan dalam hidupmu....
sunnatullah yang telah ditetapkan oleh sang Pencipta....

Jumaat, 20 Mac 2009

Insan Biasa...~

Salam...

Sayangilah aku...
jika itu membuatmu gembira...

Cintailah aku.....
jika itu membuatmu bahagia.....

Sukailah aku.....
jika itu membuatmu tersenyum ria.....

Bencilah aku.....
jika itu membuatmu selesa.....

Tegurlah aku.....
jika aku tidak sempurna.....

Bantulah aku.....
jika kamu berhati mulia....

Tapi ingatlah...
jangan sekali2 kasih sayangmu, cintamu, rasa sukamu, bencimu, teguranmu, bantuanmu.....
mengundang kesakitan hatiku....

kerana aku juga punyai perasaan....
yang kamu mungkin tidak pernah tahu.....
kerana aku juga insan sepertimu....
insan biasa....

Isnin, 16 Mac 2009

KeHiDuPaN D pErAnTaUaN~!

Salam...

owh....
sudah hampir separuh tahun xmnjejakkan kaki di Malaysia...
da b'tmbh nmpknya umur Ina 6 bln....
n sepanjang itula terpaksa tahan sejuk kat ex bumi komunis, Rusia ni...
aish...
indah khabar dr rupa...
Msia lg indah...
alahai...rindunya Msia....
aduhai...
rindunya kat family...
kat nasi dagang, lempuk, budu, cempedak goreng...etc...

msti ade hikmahnya Ina t'campak kat sini kan...
iyela...
kat sini ramai je cikgu yg cantik2, yg tua pun ade, yg stylo pun ade eventhough da tua...hik3...lucu lak nengok.... xpela ...itu mereka...bkn ini kita...

dush...
3 months to go la...
sblm naik flight Emirates transit kat Dubai nt 28 Jun ni...
xpenah lg naik airline ni...
n xpenah lg jejakkan kaki kat Dubai...
sblm ni transit kat Amsterdam, Netherland...
mmg jauh beza....
satu sejuk satu panas...
tp bkn yin n yang....

nak cter pasal kat sini...
diorg bkn suke inastranni(foreigner)...
lebey2 lg kitorg yg bertudung...
diorg pndg slack smcm....
iyela...
mereka negara bkn Islam...
tp ade gak mak cik2 yg senyum je tgk kitorg....
ade dlm kalangan mereka yg b'tudung...
tp ttp separuh kepala...
maybe mereka gak Muslimah kot...

kat sini....
xmcm kat Msia...
kat mane2 pun bley jd tmpt semayang kitorg...
even kitorg penah semayang kat luar bangunan...
dlm suhu mencapai tahap beku...
tp kitorg relakan...
itu kewajipan...
kat shopping kompleks lak...
ms solat tu...
ade la pak cik2 yg ambik gmbr ke...
tgk plik ke...
iyela...
mane diorg penah tgk kita semayang kan....
haish....

g satu...
kat sini anjing besar2...
seram gakla...
sekali kena kejar...
mcm kena kejar dek monster cam dlm ultramen la katekan...
Ina penah la kena kejar ni...
smpai jd fobia....
lantakla....
kena gak sabar....
6 tahun kena b'hadapan ngan makhluk2 tu...

psl mknn lak...
mmg susah nk detect mknn halal...
kat tmpt blaja...
kitorg mkn roti telur, nasi ikan....
dahla harga mahal...
relakan la...
tp jgn ingt kt sini kitorg xmkn bnyk sbb susah nk cari mknn halal...
NO WAY!
msg2 da tembam2 tiut2 dah...
iyela...
mkn bnyk...
slalu je lapar...
even da lepas mkn pun perut still berkeroncong.....
hik2...
malu gak...

bab2 berkawan lak...
mmg wajib mahir...
tanpa kwn...
kita xbley urus hidupla...
depala yg bley completekan hidup kita...
yela...
same2 menolong...melengkapi...
senior lak baik2 je...
slalu tolong junior....
thanks akak2...
korg telah m'jd kwn terbaik junior2...
pesan ma Ina: Ina kena bt baik ngan junior2 nt...
hik3....
da ade pesanan tu...
insyaAllah la ma....

okla dl...
da bnyk Ina merepek ni....
iyela...
rintihan hati seorg dagang....

Salam~

Ahad, 15 Mac 2009

Kuliyah Hadis Riyadhus

Salam...



Smlm Ina ade pg tgk video psl kuliyah ni..

Pengisiannya agak menarik...

Disampaikan oleh sorg Ustaz dr Perlis kot..(berdasarkan loghat n cara percakapannya)...



Berikut adalah isi2 yg dpt Ina salin n extract...



*sakit bkn menunjukkan seseorg bnyk wat dosa, tp cara Allah nk sampaikan pahala kpd kita melalui pengujian kesabaran kita..

*shaukah= duri

*besar kesusahan seseorg, besar lg dosa yg Allah gugurkan..insyaAllah.., sebagaimana pokok menggugurkan daunnya...

*InsyaAllah sakit yg Allah bg kat kita, gugurnya jg dosa kita sebagaimana daun gugur dr pokok...

*Radhi tu billahi rabba~ Aku redha dgn Allah s.wt...

*lg besar (Iman) seseorg, kg besar ujian Allah s.w.t...

*Allah bg pahala b'dasarkan ujian yg Allah s.w.t. bg..

*tidak sama kadar pahala org kaya yg senang pg haji pada bila2 mase aje dgn org susah yg membanting tulang kumpul duit pg tunaikan haji....

*pemimpin patut jd idola masyarakat...bukan artis...

*manusia ade kecenderungan utk ikut org lain..

*org Barat...jajah minda, seni, ape pun yg diorg buat, diorg stabil..sebab mereka ade kuasa..

*Ya Allah s.w.t, hidupkanlah aku sekiranya hidup itu lebih baik untukku dan matikanlah aku sekiranya mati itu lebih baik untukku...

*kita dilarang lemah, berdukacita drpd m'dptkan rahmat Allah s.w.t...

*jgn berdoa utk maut sblm dtg kematian...

*org bunuh diri kekal dlm neraka...

*agama Islam larang bercita2 utk mati cpt...

*sentiase minta Allah s.w.t berkati umur kita...

*siapa suka berjumpa Allah s.w.t , pasti Allah s.w.t suka berjumpa dengannya...

*umur sngt singkat...


*kita sentiase dilalaikan oleh angan2 yg pnjg...

*beza antara mati n peperiksaan...peperiksaan, kita tahu bile mase mula n tamat, so kita boleh bt ape2 yg patut dlm tempoh tu..mati, kita xtahu mase tiba...

Oleh itu.... sedarlah kita tntg semua ni... jika kita dpt bersabar ngan ujian Allah s.w.t.. insyaAllah darjat kita dinaikkan...

W'salam.... ( Sorry,,,penerangannya agak singkat...)